Gisteren heb ik het Duurzame Droomstad concept gepresenteerd in Utrecht bij De Digitale Steden Agenda. Het concept is met enthousiasme ontvangen en er is zelfs een groep die graag bij een volgende bijeenkomst een eerste demo wil bouwen in 2 dagen. Geen idee wat daar uit voort gaat komen maar het is duidelijk dat het concept invulling geeft aan een enorme behoefte/noodzaak die er is:

Mensen BETREKKEN bij de stad door ideeen, middelen en mensen te VERBINDEN en zichtbaar te maken

Mijn idee als Duurzaamman is om het concept in 1 stad als pilot te starten. De stad die het lef / de visie heeft om als eerste overheidspartner in te stappen, wordt later voor zijn moed beloond doordat deze stad dan ook een deel van de winst krijgt wanneer we het platform in licentie aan andere steden gaan aanbieden.

Op die manier gaat IEDEREEN er op vooruit!

1. mensen hebben eindelijk een laagdrempelige plek om hun ideeen en dromen voor de stad inzichtelijk en deelbaar te maken en daardoor actief bij te dragen aan de ontwikkeling van de stad als geheel en ook aan het bewegen richting een duurzame ‘mindset’.

2. de stad die lef toont door als eerste aan het concept deel te nemen is ook de stad die daar op een later moment voor beloond wordt via een percentage van de licentie-inkomsten

3. alle overige steden kunnen tegen zeer lage kosten gebruik gaan maken van het Duurzame Droomstad concept -> goedkope innovatie

4. door het online toegankelijk, inzichtelijk en deelbaar maken van alle ideeen in een stad en dit vervolgens ook in andere steden uit te rollen, werken we langzaam richting een kaart van Nederland waar mensen elkaar inspireren

5. als mensen zien wat er al bedacht is gaan ze elkaar inspireren en dan ontstaat een vliegwiel voor de creativiteit en innovatie die op dit moment heel erg hard nodig is

6. door alle ideeen ook via apps te ontsluiten kunnen Droomtours ontwikkeld worden op basis van de ingediende ideeen -> mensen kunnen met de app door een stad lopen en ideeen gepresenteerd krijgen die laten zien wat de stad KAN ZIJN!!! Daardoor gaan mensen groter denken en vindt tegelijkertijd qua citymarketing de verschuiving plaats van terugkijken naar vooruitkijken. Het is de verschuiving van het durven loslaten van het verleden en open durven staan voor een onbekende maar o zo spannende toekomst

Manieren waarop jij kan HELPEN dit concept REALITEIT te maken

* deel dit bericht met zoveel mogelijk mensen via twitter, facebook, linkedin, email…

* nodig mensen die binnen gemeentes invloed hebben op ‘stadsontwikkeling’, ‘innovatie’, ‘duurzaamheid’ en ‘citymarketing’ uit om lid te worden van de facebook groep Duurzame Droomstad

* nodig ook retegoeie webdevelopers, interaction designers, app-ontwikkelaars en grafisch vormgevers uit die graag een echt verschil in de samenleving willen maken en vanuit een ondernemende houding deel willen nemen

* attendeer elkaar binnen de facebook groep Duurzame Droomstad op initiatieven die er al zijn en waar lessen uit getrokken kunnen worden voor het concept Duurzame Droomstad

* reik ideeen aan waarmee we het concept Duurzame Droomstad ook landelijk op de kaart kunnen zetten; denk bijvoorbeeld aan media-aandacht door het maken van een film, campagne-website, aktie…

* …. (ruimte voor eigen inbreng)

Oh ja, als Duurzaamman ga ik ‘Creatieve Krachten’ verzamelen in mijn strijd voor een duurzame samenleving. Hier heb ik een facebook groep voor opgericht: De Creatieve Krachten van Duurzaamman. Denk jij actief, ondernemend en creatief een rol te kunnen spelen binnen dit team? Meld je dan aan als lid. En bereid je voor op een ontdekkingsreis.